Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Kids Birthday tickers

Monday, August 28, 2006

Πυθαγόρας και μετεμψύχωση.

Έπρεπε να φτάσω στην ηλικία των 33 για να μάθω ότι ο Πυθαγόρας (ο γνωστός αρχαίος, φιλόσοφος, επιστήμονας κτλ.) πίστευε στην μετεμψύχωση!
Το διάβασα και δεν μπορούσα να το χωνέψω. Ο επιστήμονας των αριθμών που έμεινε στην ιστορία για το θεώρημα του της γεωμετρίας, που λέει ότι το τετράγωνο της υποτείνουσας ενός ορθογωνίου τριγώνου ισούται με το άθροισμα των τετραγώνων των δύο άλλων πλευρών, ασχολήθηκε ταυτόχρονα με την αστρονομία (ήταν από τους πρώτους που μίλησε για τη σφαιρικότητα της Γης καθώς και γι άλλους πλανήτες ), ασχολήθηκε επίσης με την αθανασία της ψυχής και τον διαλογισμό (θεωρούσε ότι κάποιοι εκλεκτοί άνθρωποι είχαν το χάρισμα να θυμούνται τις προηγούμενες ζωές τους).
Ίδρυσε μια σχολή στην οποία κύριος σκοπός ήταν η θρησκεία και ο εσωτερισμός. Μετά όλα τα υπόλοιπα. Ο ίδιος έκανε πολλά ταξίδια προς Ινδία μεριά την εποχή μάλιστα που εκεί ζούσε ακόμα ο γνωστός Βούδας. Δεν άφησε κανένα γραπτό πίσω του και μετά τον θάνατο του (λέγετε ότι κάηκε μέσα στην σχολή που είχε ιδρύσει όταν της έβαλαν φωτιά οι εχθροί του), ότι έμεινε, το έγραψαν οι μαθητές του. Λέγετε μάλιστα ότι όσοι μαθητές γλίτωσαν από το κυνήγι των εχθρών του (είχε και πολιτικές θεωρίες να επιδείξει), προσέλκυαν καινούργιους μαθητές-οπαδούς πράγμα που φαίνεται από τα γραπτά που βρέθηκαν να χρονολογούνται αιώνες μετά τον θάνατο του.
Αυτό που μου ήρθε αμέσως μετά στον νου, είναι το ότι τελικά στο σχολείο δεν μας μαθαίνουν τίποτα που πραγματικά να αξίζει τον κόπο. Μας αναφέρουν επιγραμματικά αυτά που αξίζει κανείς να ξέρει, και αναλώνονται να επιμένουν σε λεπτομέρειες που ίσως να μας είναι κατά βάση άχρηστες. Χωρίς να θέλω να υποτιμήσω το Πυθαγόρειο θεώρημα, μου ήταν παντελώς άχρηστο στην μέχρι τώρα ζωή μου. Αν γινόμουν επιστήμονας θα μου ήταν εξαιρετικά χρήσιμο. Αλλά θα αρκούσε μια παραπομπή για το που μπορώ να το βρω. Όσον αφορά την αρχαία κληρονομιά μας τα σημερινά παιδιά του γυμνασίου ή και του Λυκείου, τελειώνοντας την βασική τους εκπαίδευση έχουν την αίσθηση ότι οι αρχαίοι Έλληνες είχαν ένα πολύ σπουδαίο πολιτισμό από τον οποίο έχουν μείνει μερικά ερείπια, μερικά θεατρικά και αρκετή μυθολογία. Αφού σε αυτά περιορίζεται η διδακτέα ύλη κυρίως...

6 comments:

ralou said...

Και δεν φτάνει που μαθαίνουν /με τόσο λίγα στο σχολείο αλλά και αυτά που μαθαίνουν τώρα πια δεν τα αφομοιώνουν.
Ίσως γιατί τα παιδιά έχουν τόσο πολλή ύλη να αποστηθίσουν, ίσως γιατί δεν τους προκαλεί το ενδιαφέρον, έχω την εντύπωση ότι διαβάζουν τα βιβλία τους τελείως διεκπεραιωτικά για να περάσουν την τάξη ή για να βγάλουν καλό βαθμό.

Δεν ξέρω ποιες θα ήταν οι γνώσεις που πραγματικά θα έπρεπε να παίρνουμε από το σχολείο και δεν τα παίρνουμε.
Ποια θα ήταν πραγματικά χρήσιμα στη ζωή μας.
Εδώ οι απόψεις διίστανται.

Νομίζω όμως ότι αυτό που πρέπει να μάθουν τα παιδιά είναι κυρίως ότι πρέπει να ενδιαφέρονται για τις γνώσεις σε όλη την ζωή τους.
Τα πράγματα που μπορούμε να επιλέξουμε για να μάθουμε μετά τα μαθητικά μας χρόνια είναι άπειρα.

Το θέμα είναι να θέλουμε να τα μάθουμε!

Jason said...

Έχεις πολύ μεγάλο δίκιο.

Αλλά από τη στιγμή που δεν μπορεί αυτό να αλλάξει εύκολα, καλά θα κάνουμε να ενδιαφερθούμε οι ίδιοι για να πλουτίσουμε τις γνώσεις μας με όμορφα και ενδιαφέροντα πράγματα.

Και δόξα τω Θεώ, εδώ στο Ίντερνετ και δη στην blogόσφαιρα βρίσκει κανείς πολλούς τέτοιους ανθρώπους.

cyrusgeo said...

Ναι, ο Πυθαγόρας ήταν ίσως ο πρώτος ηγέτης "καταστροφικής λατρείας" (όπως θα λέγαμε σήμερα), και αποκρυφιστής μέχρι τα μπούνια. Από την άλλη, είχε και μερικές καλές ιδέες -- το πυθαγόρειο θεώρημα που αναφέρεις είναι ένα παράδειγμα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η δουλειά που έκανε πάνω στη μουσική -- δουλειά που αποτέλεσε τη βάση για τη μετέπειτα διαμόρφωση των μουσικών συστημάτων και της ανατολικής και της δυτικής μουσικής (με την ανάλογη εξέλιξη, βέβαια).

mamani said...

Άσχετο ...αλλά... φοβερή η ανανέωση και τα αλλεπάλληλα πορτοκαλομύτικα πτηνά έξοχα. Μου αρέσει. :)

Thrass said...

Γενικά για την παιδεία μας έχεις δίκιο, αλλά για το πυθαγόρειο άδικο. Από τη μία, είναι χρήσιμο ακόμα και για να βρίσκεις τη συντομότερη διαδρομή από το σπίτι σου προς τη δουλειά. Ή για το ποιά διαδρομή πρέπει να ακολουθήσει ο Διαμαντίδης για να κάνει το double team πάνω στον Κινέζο playmaker.
Αλλά δε θα επιμείνω για τη χρησιμότητα τέτοιων γνώσεων για το μη θετικό επιστήμονα.

Αν όμως ο θετικός επιστήμονας ή ο μηχανικός χρειαστεί να ανατρέξει σε βιβλία για το πυθαγόρειο, ζήτω που καήκαμε: είναι σαν να θες να γράψεις μυθιστόρημα, αλλά να χρειάζεσαι παραπομπές για το αλφάβητο.

Επαναλαμβάνω, γενικά δεν έχεις άδικο. Όμως το παράδειγμα με το πυθαγόρειο θεώρημα είναι λανθασμένο.

Debby said...

Ralou, αυτό ακριβώς κάνουν που λες. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα βασίζεται στο τι πτυχίο θα πάρεις. Κανένα δεν ενδιαφέρει το τι θα μάθεις. Ευτυχώς που υπάρχουν παιδιά ψαγμένα από μόνα τους. Λίγα μεν, αλλά από το τίποτα...

Jason, σιγουρα όλοι μπορούμε μετά να πλουτίσουμε τις γνώσεις μας. Εκείνη όπως η ηλικία είναι η πλέον κατάλληλη. Υπάρχει χρόνος, δεν δουλευει κανείς, και το μυαλό ρουφάει σαν σφουγγάρι.

Cyrus!! Ο Πυθαγόρας αν δεν ήταν μύστης, θα ήταν ο καλύτερος όλων! Αλλά αν δεν ήταν μύστης (ή αποκρυφιστής όπως τον λες) θα ήταν άραγε τόσο καλός και τόσο πολύπλευρος? Δεν είναι και πολύ συνηθισμένο να έχεις κάνει μελέτες σχετικά με τους αριθμούς και πως αυτοί διέπουν τον κόσμο, και να είσαι εξίσου καλός και στην μουσική. Σκέψου και τον Αινστάιν.. και αυτός είχε τέτοιες αναζητήσεις επίσης...και θρησκευτικές και μουσικές!

Mamani! Είδες τι όμορφα που είναι? Δεν θα ταιριάζουν βέβαια και πολύ με τον χειμώνα που μπαίνει σιγά σιγά (νωρίς είναι ακόμα αλλά λέμε...) αλλά έτσι είναι η διάθεση μου! Τρία πουλάκια κάθονταν!!

Thrass! Θα επιμείνω στην άποψη μου ότι λίγο μου χρειάστηκε το πυθαγόρειο θεώρημα. Γιατί δεν βιάζομαι ποτέ να πάω σπίτι μου! Απολαμβάνω τον δρόμο!
Και φυσικά δεν εννοώ να ανατρέχει ο επιστήμονας σε βιβλία (αν και αυτό κάνει). Αυτος όμως είναι υποχρεωμένος να το ξέρει απ'εξω. Αλλά μην κολλάς σε αυτό μόνο. Πόσους μαθηματικούς τύπους δεν μας υποχρέωναν να αποστηθίσουμε? Αλίμονο δεν θυμάμαι κανένα. Για ποιον λόγο να προσπαθώ να τους θυμάμαι απ'εξω? Θα μπορούσαν απλά να σου δίνουν προβλήματα να λύνεις και να έχεις ελευθερη πρόσβαση να τους βλέπεις. ΝΑ έχεις απλά την κρίση να διαλέξεις τον σωστό.
Εξάλου όπως λέει και ο Jason παραπάνω οι πληροφορίες όλες, ειδικά τώρα με το Internet, είναι στην διάθεση όλων.